Stigende detailsalg i første kvartal
Det samlede detailsalg steg i første kvartal trods et fald i marts, hvor tøjsalget trak ned.
Mens salget af fødevarer og andre dagligvarer steg med 0,1 procent i marts og salget af gruppen ’andre forbrugsvarer’ forblev uændret, faldt salget af beklædning mv. med 1,5 procent, hvilket altså gav anledning til faldet i det samlede detailsalg i marts.
Den samlede stigning på 0,3 procent i første kvartal skyldes især, at salget inden for gruppen ’andre forbrugsvarer’ var 0,7 procent højere end i kvartalet før. Modsat var salget af beklædning mv. 0,8 procent lavere, hvilket trækker ned i den kvartalvise udvikling. Tallene er renset for prisudvikling og normale sæsonudsving.
Renses tallene for prisudvikling, men ikke sæsonudsving og effekten af handelsdage, var detailsalget i marts 0,4 procent lavere end i samme måned året før.
Blandt de brancher inden for detailhandlen, der havde omsætningsfremgang i første kvartal, kan cykel- og knallertforretninger med fordel nævnes. Disse oplevede en omsætningsstigning på 18 procent i februar i forhold til samme måned sidste år.
Både møbelforretninger og optikere oplevede en omsætningsfremgang på 5 procent i februar 2014 i forhold til februar 2013. Fotoforretninger har derimod oplevet en omsætningsmæssig nedgang på 19 procent i forhold til samme måned sidste år, mens detailhandelen med musik- og videooptagelser faldt med 29 procent.